Til forsiden
Forside
Begrebsforklaringer
Interaktionsdatabasen.dk
Hvem står bag
Dit ansvar
Spørgsmål og svar
Kontakt
Interaktionsoplysninger
  Du har søgt på følgende:
Foretag ny søgning Foretag ny søgning   
1. Indholdsstof dabigatran
  Interaktionsoplysninger for dronedaron og dabigatran
Kombinationen bør undgås.
Kombinationen bør undgås.
Konklusion
Samtidig administration af dabigatran og dronedaron øger både AUC og Cmax for dabigatran med hhv. 100% og 70%. Kombinationen er kontraindiceret ifølge SPC.
Klinisk betydning
udtalt
Dokumentationsgrad
dokumenteret
Stofgrupper
anti-arytmika, klasse III
   amiodaron, dronedaron
 
antikoagulantia, direkte trombinhæmmere
   argatroban, bivalirudin, dabigatran, dabigatranetexilat, desirudin, lepirudin, melagatran, ximelagatran
Klasseeffekt

Et studie med amiodaron og ximelagatran/melagatran viste ingen klinisk relevant interaktion.

Et studie med co-administration af dabigatran og amiodaron viste, at absorptionsgraden og absorptionshastigheden af amiodaron og dets aktive metabolit DEA praktisk taget var uændret. AUC og Cmax for dabigatran var øget med hhv. ca. 60 % og 50 %.

Studie med co-administration af dronedaron og dabigatran viste, at AUC0-24 og Cmax for dabigratran bliver forøget med henholdsvis 100 % og 70 %. Et retrospektivt data mining studie kunne ikke påvise forskel i blødningstilfælde for behandling ved henholdsvis dabigatran-dronedaron og dabigatran alene.

Dabigatran er substrat for P-glykoprotein og bør derfor ikke kombineres med stærke P-glykoproteinhæmmere som f.eks. dronedaron. Kombination med dabigatran og svage/moderate hæmmere af P-glykoprotein som f.eks. amiodaron bør ske med forsigtighed.

Der er i litteraturen ikke lokaliseret yderligere referencer omhandlende interaktion mellem klasse III antiarytmika og antikoagulantia, direkte trombinhæmmere, hvorfor en klasseeffekt ikke kan beskrives.

Litteraturgennemgang - Vis
Referencer - Vis
 Lægemiddelstyrelsen · Axel Heides Gade 1 · 2300 Kbh S · Tlf. 44 88 95 95 · interaktion@dkma.dk · Tilgængelighedserklæring